Jeg har igennem de sidste par måneder haft inspirerende møder med kulturelle iværksættere, folkeskolelærere, elever og idrætsforeninger m.fl. Møder der på mange måder har pustet til ambitionerne om, at øge trivslen blandt børn og unge, samt deres motivation for læring. Hvor særligt de muligheder der er på skolerne har min interesse.

I dialogerne har jeg også været så heldig, at finde sparring hos politiske kolleger og sammen har vi gjort os nogle indledende tanker og fået skabt et innovativt arbejdsfællesskab indenfor skoleområdet. I dialogerne blev det tydeligt, at hvis vi skal lykkes med en ny indsats, skal det være på tværs af de politiske udvalg. Derfor startede dialogen også med de relevante udvalgsformænd. (Søren er formand for Kultur og Fritidsudvalget, Lars er formand for Børn, Familie og Ungeudvalget og Dragan er formand for Idræt og Sundhedsudvalget). Nu ser jeg frem til, at drøfte muligheder sammen med de politiske kolleger, jeg endnu ikke har haft talt med. Billedet er taget på en studietur til en skole, der i den grad havde formået at tænke innovativt (mere om det på et senere tidspunkt – I kan godt glæde jer).

Sammen har vi skrevet nedenstående  – Tak til Søren Lerche (SF), Lars Elbrandt (SF), Christoffer Lorenzen (C), Stine Østlund (C), Thomas Elong (V) og Dragan Popovic (V).

Også tak til jer der deltog i dialogerne sammen med os.

Grib engagementet i folkeskolen

Vi vil gerne have fokus på mere trivsel, som kan ske gennem unges deltagelse i aktive fysiske fællesskaber. En dannelse, som både kan ske gennem kommunalt  samarbejde med f.eks. virksomheder, idræts- og kulturforeninger samt andre uddannelsesinstitutioner.

Vi vil gerne tænke stort, og prøve at arbejde med en eller to skoler, som har en særlig interesse i at afprøve, hvordan kultur og idræt kan skabe mere trivsel, mere kreativitet, bedre læring, større engagement og mere glæde ved at gå i skole.

Vi vil gerne styrke samarbejdet med foreninger og kulturelle iværksættere, som har samme ønske om at komme ind i en folkeskole og bidrage med nye vinkler og som kan være med til at bygge bro mellem skole og fritid.

Vi vil også gerne arbejde med mellemformer, en fornuftig blanding af børn og unge som både er ressourcestærke og udsatte og hvor deres positioner, måske ændres afhængig af hvilken position og fællesskab de indgår i. Vi har været ude og tale med unge med diagnoser, der har haft det meget svært, men hvor musik, kunst, idræt og sunde fællesskaber har givet dem mere trivsel og glæde. Nogle har i dag kompetencerne til at undervise andre børn og unge i f.eks. musik efter skole.

Hillerød Kommunes sundhedsprofil viser at flere og flere unge mistrives mentalt, ligesom flere undersøgelser peger på, at der sker et frafald i foreningsdeltagelsen, når unge mennesker når teenageårene. Praktiske erfaringer fra Hillerød Kommune, peger på et tilsvarende mønster i ift. frafald samtidig med, at flere og flere børn og unge mistrives i et sådant omfang, at de har brug for en særlig indsats og/eller evt. specialundervisning.

Med henblik på at fremme og vedligeholde sunde fællesskaber og skabe mere trivsel blandt børn og unge, foreslår vi at samarbejde på tværs af politiske udvalg omkring børn og unges trivsel gennem styrket samarbejde og brobygning mellem institutioner, skoler og idræts- og kulturlivet.

For at understøtte dette arbejde ønsker vi at undersøge mulighederne ift. budgettet 2024. Herunder initiativer til fællesskabsfremmende aktiviteter, med særlig fokus på skoler, foreninger, institutioner og ungdomsuddannelser. Formålet er at skabe mere trivsel for børn og unge, så den store mængde af unge, som mistrives reduceres fremadrettet og større, omkostningstunge indsatser forebygges.

Initiativerne kan være af nyskabende karakter og understøtte ny viden, om hvordan man på tværs af foreningsliv og institutioner, skaber trivsel for kommunens børn og unge.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *