I Økonomiudvalget har vi netop drøftet, hvordan Hillerød Kommune kan styrke sit beredskab, så vi kan klare forsyningssvigt af strøm, vand og fødevarer i op til 72 timer. Det er et vigtigt arbejde, og jeg deltog selv i drøftelserne, hvor Venstres fokus er, at det ikke kun må være en administrativ øvelse.
For Venstre handler beredskab ikke kun om nødstrøm, drikkevand, madlagre og kommunikation – men også om mennesker. Hvis strømmen går, hvis de digitale systemer bryder sammen, eller hvis sårbare borgere skal hjælpes hurtigt, er det de frivillige kræfter i lokalsamfundet, vi også skal kunne trække på.
Her kan vi lære af andre initiativer, der har vist deres styrke. Hjerteløberordningen er blevet en stor succes med folkelig opbakning. Hvorfor ikke tænke tilsvarende – “beredskabsløbere” – frivillige borgere, som i fredstid bliver kompetenceafklaret og organiseret, så de kan træde til, hvis krisen rammer? Det kan være sundhedsfaglige, it-kyndige, håndværkere – alle med evner, der gør en forskel. Jeg stiller mig gerne til rådighed som sygeplejerske.
Venstre ønsker fokus på øvelser, borgermøder og stærke lokale samarbejder. Vi skylder borgerne at tage opgaven alvorligt. Hillerød skal stå stærkt – ikke kun med planer og udstyr, men også med mennesker og fællesskaber, der kan skabe tryghed, hvis hverdagen ændrer sig.