Velfungerende digital infrastruktur er en forudsætning for borgerinddragelse!

Behovet for stabilt og hurtigt internet vokser. Digital infrastruktur er et absolut must for, at skabe vækst og udvikling for erhvervsdrivende og i de seneste år er borgerne også begyndt at efterspørge hurtigere internetforbindelser. Især i yderområderne er internetforbindelsen utidssvarende, hvilket gør digitalt samarbejde med for eksempel kommune og skoler fravælges, alene fordi det er for tidskrævende i en travl hverdag.

Erhvervsdrivende er ramt af den manglende udbygning af den digitale infrastruktur, som ses som en hæmsko for vækst, ikke mindst i forhold til fri konkurrence og i at følge med i markedsudviklingen. Det er for eksempel svært udfordrende, at drive en medie virksomhed, IT virksomhed eller tilsvarende i yderområderne, hvor forbindelsen er både ustabil og langsom.

Situationen er i midlertidig den, at både borgerne og erhvervsdrivende er overladt til sig selv i bestræbelserne på at få denne hurtigere forbindelse og dermed øget samarbejde med kommunen, skolerne, kunderne eller hvad den enkelte borger og erhvervsdrivende nu har brug for.

Igennem de sidste måneder har jeg på tætteste hold været vidne til en gruppe borgeres bestræbelser på at få fibernet i Alsønderup Sogn og omegn. Der søges midler fra Bredbåndspuljen, men faktum er, at man reelt bliver straffet på grund af afstandene mellem ejendommene, da dette naturligvis giver en øget omkostning for sådan et projekt. Men hvor går man så hen, når man nu har sat sine rødder i et yderområde?

Jeg kan undre mig over, at kommunen helt er fritaget for ansvar i forhold til digital infrastruktur. Især i en tid hvor kommunens digitaliseringsplan fordrer øget digitalt samarbejde med borgerne og staten i mange tilfælde kræver det!

Når vi taler om borgerinddragelse og erhvervsvenlighed i Hillerød kommune skulle vi måske netop starte med, at investere i den digitale infrastruktur!

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *