Større frihed skolerne – yes!

Venstre har, sammen med Regeringen, indgået en historisk aftale, der frisætter folkeskolen. Dette er et markant skridt i retning af en skole, der i højere grad kan tilpasse sig lokale behov og skabe rammer, som giver børnene de bedste muligheder for at trives og udvikle sig. Aftalen gavner ikke kun lærerne og skoleledelsen, men også eleverne og deres familier. For Venstre – og for mig personligt – er dette en hjertesag, som fortjener at blive fremhævet.

Jeg mener, at de, der er tættest på skolens hverdag – skolebestyrelserne, skoleledelsen, lærerne, pædagogerne, eleverne og deres forældre – bedst ved, hvordan man skaber de rette rammer for god undervisning. I Hillerød er skolerne vidt forskellige. De varierer i størrelse, beliggenhed og omgivelser – nogle ligger tæt på naturen, andre tæt på byen. Lærerne er, som mennesker er flest, forskellige, og det er præcis, som det skal være. Derfor skal skolerne også have friheden til at finde deres egen vej. Det er de lokale forhold, der skal definere, hvordan skolerne indrettes, ikke centraliserede krav fra staten.

Den nye aftale, som udmøntes i lovgivning i efteråret 2024, giver skolebestyrelserne større beslutningskompetence, og kommunerne får frihed til at bestemme skoledagens længde. Målet er at sikre mere lokal indflydelse og bedre muligheder for at tilpasse undervisningen til de børn, der sidder i klasseværelserne.

En af de væsentlige ændringer er fjernelsen af 90% af de eksisterende 4.000 læringsmål. Dette reducerer bureaukratiet og frigør lærerne til at fokusere på undervisningen frem for dokumentation. Det giver mere tid til faglig fordybelse, elevtrivsel og udvikling af undervisningsmetoder, der passer til klassens behov.

Aftalen skaber også spændende nye muligheder for de ældste elever. For eksempel kan skolerne nu samarbejde med lokale idrætsforeninger og tilbyde valgfag, som giver eleverne mulighed for at forfølge deres interesser i undervisningen. Undervisningen bliver samtidig mere praksisorienteret, hvilket gør det lettere for folkeskolen at rumme forskellige typer elever og læringsstile.

Derudover introduceres “juniormesterlære,” hvor elever kan tilbringe 1-2 dage om ugen hos en lokal virksomhed eller på en erhvervsskole. Dette giver dem en unik mulighed for at prøve kræfter med arbejdslivet og få en fornemmelse af, hvordan deres uddannelse kan bruges i fremtiden.

Jeg elsker, når politik, og det regeringen laver, bliver nærværende. Det giver så meget mening at sætte skolerne fri.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *